Backgrounds
Backgrounds
noscript>

Thursday 12 June 2014

MENANTU vs MERTUA

Assalamualaikum....

tadi ade terbace satu blog ustaz nie...ayat memang deep sesangat n alhamdullilah boleh kod kite manfaat kn...sape nk kawennn..angkatt tangan...uishhh...gatalll kome nie kn...haahahah..
haaaaaa...ape yg aku bace tadi ustaz tu ckp hubungan istimewa menantu dan mertua adalah sama seperti hubungan istimewa ibu bapa sendiri iaitu tidak terbatal wuduk walaupun bersentuhan dan tidak boleh dikahwini. ini bermaksud, martabat mertua adalah sama seperti ibu bapa kita sendiri ok.....
pastu nie antara list tanggungjawab menantu lelaki and menantu perempuan:

Menantu lelaki:
1. ALLAH swt
2.Rasulullah saw
3. ibu dan ibu mertua
4. bapa dan bapa mertua
5. isteri
6. anak-anak
7. lain-lain.

nampak x yg isteri berada kt tanga keberapa...wahai suami2 kt luar tu jangan lag terlalu follow isteri walaupon isteri tu secantik bidadari kerana ibu bapa dan ibu bapa mertua mengatasi segalanya. tamau jadi macam lembu cucuk hidungg naaa...anda lelaki...anda ketua keluarga dan tahu arah tujuan keluarga anda..

Menantu perempuan:
1.Allah swt
2. Suami.
3. Anak-anak
4. Ibu dan ibu mertua
5. bapa dan bapa mertua
6. lain-lain

nmpak kn perbezaan die. so kepade sape2 yg nk kawen tu kne engat...kite nie bukan kawen ngan ank die jew..kite kawen skali dengan keluarga pasangan kite. ibu bapa mertua mesti dimuliakan seperti kita menghormati ibu bapa kita sendiri. kalau mereka kecil hati, sama seperti kita menyinggung  perasaan ibu bapa kita sendiri. jika kita sayang anaknya, kenapa kita tidak sayangkan orang yang melahirkan dan membesar mereka.

so kat sape2 yg nk kawen tu engat...ini bukan lah hal kecik...aq rase laa...sebesar mana pun salah ibu bapa mertua pernah lakukan jgn sekali kali buad mereka kecil hati..maafkan dan jgn lah pendam..setiap masalah ada penyelesaiannya kn..bukan dendam dan benci jalan penyelesaiannya..istifar..fikir dalam2..renung2kn dan selamat beramal..
ceeewahhhhhhhhhhhhhhhh...

No comments:

Post a Comment

law kowank cuker kowank kumen...law xcker leyh blah